Вибіркова дисципліна «Соціокультурний простір Закарпаття ХХ століття» викладається на Українсько-угорському навчально-науковому інституті для студентів денної та заочної форм навчання у другому семестрі, 1-го року навчання у відповідності до освітньої програми підготовки магістрів спеціальності 014.03 Середня освіта (Історія).
Метою вивчення дисципліни є розкриття особливостей розвитку і соціокультурних трансформацій у Закарпатті протягом ХХ століття, опираючись на теоретичні, конкретно-історичні напрацювання сучасної вітчизняної та закордонної історіографії. Курс сприятиме глибшому осмисленню та об’єктивній оцінці подій минулого в історії та сьогоденні поліетнічного прикордонного регіону України, що актуалізовано контекстом сучасних процесів формування політичної нації та національно-державної ідентичності в Україні. Головними завданнями курсу є: конкретизувати панораму суперечливого соціально-політичного й духовно-культурного життя краю.
Відповідно до освітньої програми, вивчення даної дисципліни сприяє формуванню у здобувачів вищої освіти таких компетентностей:
інтегральна компетентність – здатність розв’язувати складні задачі та практичні проблеми у галузі освіти, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Соціокультурний простір: сутність, структура, актуальність та специфіка наукового дослідження. Стан розробки проблематики курсу у вітчизняній та закордонній історіографії. Взаємна історико-культурна спадщина українського та угорського місцевого населення краю: виклики та соціокультурні маркери.
Тема 2. Соціокультурні процеси на Закарпатті у першій половині ХХ століття (від Автро-угорського панування до національно-визвольної боротьби закарпатських українців). Розпад багатонаціонального Угорського королівства: територіальні конфлікти і національне самовизначення народів. Національні стремління закарпатських українців.
Тема 3. Соціокультурний розвиток Закарпаття у міжвоєнний період (у складі Чехословаччини). Умови соціально-культурного розвитку Закарпаття у складі Першої Чехословацької Республіки. Громадські організації Закарпаття у Чехословацький період та їх вплив на соціокультурний розвиток краю. Преса Карпатської України як соціокультурний орієнтир населення краю. Розвиток театрального мистецтва на Закарпатті у міжвоєнний період.
Тема 4. Чехізація чи культурна політика у відношенні нової соціокультурної реальності Закарпаття. Співпраця української і чеської інтелігенції у контексті національного відродження Закарпаття (20-30 рр. ХХ ст.). Утвердження на Закарпатті українського напряму. Жіночий рух у Карпатській Україні: національні та культурно-освітні аспекти. Освітньо-просвітницький аспект діяльності педагогічних товариств Закарпаття (1919-1944). Етнокультурний розвиток угорців Закарпаття у контексті чехізації краю (культурно-освітнє життя). Громадські організації угорців.
Тема 5. Регіональний досвід конструювання «радянської людини»: інституції, механізми. Освіта та наука в радянській матриці соціуму: здобутки й втрати. Етнокультурний розвиток Закарпаття у контексті радянізації: культурно-освітнє життя національних меншин краю. Культурно-освітнє життя угорців Закарпаття.
Тема 6. Літературно-мистецьке життя Закарпаття: загальноукраїнський та союзний контекст. Розвиток закарпатської літератури у 20-30-х роках ХХ століття. Літературний процес у краї 1940-1960 рр.
Тема 7. Релігійна складова соціокультурної трансформації краю. Релігійне життя на Закарпатті за умов репресивного тиску тоталітарного режиму
Тема 8. Етнокультурні виміри розвитку мистецтва Закарпаття другої половини ХХ століття. Трансформаційні процеси в сфері побуту та дозвілля. Етнокультурні виміри розвитку музичного та образотворчого мистецтва Закарпаття другої половини ХХ століття. Танець на Закарпатті.
- Teacher: Любов Володимирівна Павлишин